© 2003 - 2020 Hondenopvoedingsinstituut De Roedel
Niets van deze site mag zonder toestemming op welke manier dan ook overgenomen worden.
|
|
Opleiding instructeur Roedelmethode
Net als andere opleidingen is ook de opleiding
tot instructeur Roedelmethode geen officiële en
erkende opleiding.
De opleiding Roedelmethode kent geen modules
zoals veelal gebruikelijk is, maar is eigenlijk
een continu en intensief proces van veel leren
en veel bijleren.
Ook de werkwijze van de opleiding is anders dan
die van andere opleidingen.
Er zijn geen vaste ‘module data’ waarbij
ingeschreven moet worden op een bepaalde module,
maar net als de individuele begeleidingen bij De
Roedel, worden de opleidingsdagen in gezamenlijk
overleg gepland.
De meeste mensen geven de voorkeur aan twee of
drie aaneengesloten dagen of een (lang) weekend.
Op die manier kan, verspreid over de tijd, de
basiskennis beter verwerkt worden. Zeker gezien
de enorme hoeveelheid (meestal totaal nieuwe)
kennis die verwerkt moet worden, is dat een zeer
goede optie.
Na het ‘verwerken’ van de zeer intensieve
basisinformatie van de eerste drie Blokken, zijn
er ook ‘terugkomdagen’. Indien dat mogelijk is
wat betreft het opleidingsniveau, kunnen hier
ook andere instructeurs (in opleiding) bij
aanwezig zijn.
Gezien de wetenschappelijke basis en omdat de
meeste recente onderzoeken nog niet vertaald
beschikbaar zijn, is voldoende beheersing van de
Engels taal een vereiste.
Aanvullende en noodzakelijk kennis kan verkregen
worden door het volgen van de
cursussen KK1 en KK2
De inhoud van de KK1 en KK2 wordt binnen de
opleiding Roedelmethode als gekend beschouwd en
zal niet meer expliciet aan de orde komen.
Elke instructeur in opleiding is er zelf
verantwoordelijk voor om deze kennis op
voldoende niveau te brengen!
Kosten
Er wordt niet gewerkt met vaste modules maar het
is veelal een individuele opleiding, waarbij de
afspraken en data voor de opleidingsdagen in
gezamenlijk overleg worden gemaakt.
Hiervoor worden de normale
prijzen voor de begeleiding bij De Roedel
gehanteerd.
Hetzelfde geldt wanneer meerdere personen
tegelijk willen starten.
Wanneer iemand over een geldig BTW nummer
beschikt, kan er een factuur worden gemaakt.
Tijdsduur
Deze varieert per persoon en is afhankelijk van
de eigen mogelijkheden en de hoeveelheid
beschikbare tijd. Hierdoor kan de opleiding in
persoonlijk tempo worden gevolgd.
Blok 3 is een combinatie van praktijk en theorie
waarin gestart kan worden met het geven van
cursussen en (individuele) begeleidingen.
Licenties
Voor mensen die een Roedel-hondenschool willen
gaan starten, wordt er voor de start van Blok 3
een contract opgesteld. Ook deze contracten
kunnen per persoon wat variëren. De inhoud en
voorwaarden in het contract zijn mede
afhankelijk van de gekozen werkwijze, zoals
fulltime of alleen in de weekends voor
begeleidingen en cursussen beschikbaar zijn.
Opleidingsvoorwaarden
Hier volgt binnenkort meer informatie.
Bestaande Hondenscholen
Mensen die al een hondenschool hebben maar hun
kennis graag willen vergroten, kunnen
vrijblijvend en zonder contract Blok 1 volgen.
Hoewel de opgedane kennis wordt geïntegreerd in
de eigen lessen, is het niet toegestaan om
speciale of aparte Roedelmethode lessen te
geven binnen de hondenschool, noch mag het
geregistreerde handelsmerk De Roedelmethode
worden gebruikt.
Mocht hier later toch behoefte aan zijn, dan
moet eerst Blok 2 met goed gevolg afgerond
worden en wordt een contract afgesloten voor er
met Blok 3 gestart kan worden.
De mensen die al een hondenschool hebben en daar
vol tevredenheid met veel inzet werken, hebben
geen enkele behoefte om een Roedelschool te
starten. Zij willen wel graag een aanvulling en
uitbreiding van de algemene basiskennis, om hun
eigen werkwijze zo effectief mogelijk te maken.
Velen hebben ervaren, dat de menselijke wijze
van belonend en bekrachtigend leren
(conditioneren) binnen de reguliere training
niet altijd succesvol is, wat tevens geldt voor
het ‘deconditioneren’ van ongewenst gedrag. Bij
honden is de natuurlijke hondse opvoeding, de
sociale interactie tussen individuen,
uiteindelijk altijd succesvol.
Geur, lichaamstaal en geur en lichaamstaal in
één (Deel 1 en Deel 2)
- Wat maakt het mogelijk om te conditioneren
(wat gaat eraan vooraf voor je met succes kunt
gaan conditioneren)?
- Het vergroten van de basiskennis over
hoe honden leren.
- Hoe kunnen resultaten van
wetenschappelijk onderzoek worden gebruikt
in de praktijk van het lesgeven?
- Meer details leren zien en (h)erkennen
van de geur en lichaamstaal van honden.
- In staat zijn om meer en goede
informatie over het gedrag van een hond
krijgen.
Dit zijn de meest voorkomende redenen om meer te
willen weten over De Roedelmethode. Vervolgens
kan de opgedane kennis geïntegreerd worden in de
eigen lessen, als voorbereiding op het
conditioneringsleren en een effectief gebruik
van de clicker.
In Blok 1 wordt voor dit alles een goede basis
gelegd.
De tijdsduur van Blok 1 is twee dagdelen.
Inhoud opleiding instructeur Roedelmethode
Blok 1
De eerste algemene basis:
- Het
werken vanuit een wetenschappelijk
uitgangspunt: op wetenschappelijke basis en
vanuit het object zelf.
- De cognitieve wetenschap: het onderzoek
naar de cognitieve vaardigheden van andere
intelligentievormen, in al zijn cognitieve
uitingen.
- De interactie tussen
intelligentievormen, in al zijn cognitieve
facetten, waaronder het aanleren van taal.
- Wetmatigheden in gedrag leren observeren
en relateren aan de wetenschappelijke
achtergronden, zowel in de interactie honden
onderling als in de interactie baas – hond
en in de interactie baas – hond – trainer.
Blok 2
Om verantwoord te kunnen starten met een
hondenschool die werkt met De Roedelmethode
zijn er een aantal voorwaarden waaraan de
instructeur moet voldoen:
- Voldoende
kennis: de noodzakelijke kennis om de
hondentaal te leren begrijpen.
- Voldoende inzicht: om met die kennis
“hondbegrijpelijk” om te kunnen gaan.
- Voldoende vaardigheid om die kennis en
dat inzicht tot uiting te laten komen in het
verbeteren van de interactie tussen baas en
hond.
- Voorkomen, dat gedrag van andere
intelligentievormen (honden, in 2e instantie
wolven) worden benaderd vanuit het menselijk
perspectief - de menselijke beleving - de
menselijke interpretaties en de menselijke
normen en waarden. Zoals: is gedrag wat de
mens (on)gehoorzaam gedrag noemt, dat ook voor de
hond? Dat wil zeggen: is het mogelijk om
objectief te blijven?
Objectief: datgene dat zich buiten ons eigen
denken bevindt (zoals het ‘hondse denken’)
Subjectief: datgene dat zich binnen ons eigen
denken bevindt (zoals het ‘menselijke denken’!).
De subjectieve kennis van de hond gebruiken doet
afbreuk aan de eigenheid van het object
zelf (de hond)! - Hoe krijg je de
objectieve kennis over een ‘andere
levensvorm’ ?
- De achtergronden van De
Roedelmethode (Russische Cognitieve
Wetenschappen, Leontjew)
- De Roedelmethode en wetenschap,
- Honden en wolven (een hond is geen
wolf, er is verschil!),
- Leerprocessen,
- Sociaal leren en het leren zonder
positieve bekrachtigen,
Blok 3
De Roedelmethode in de praktijk
- De achtergronden van de
algemene basis en de wetenschappelijke
uitgangspunten leren plaatsen in de
praktische lesopbouw:
het maken van lesvoorbereidingen waarin die
basis en achtergronden zijn verwerkt, met behulp
van Deel 1 en Deel 2.
- Het in praktijk brengen van de gemaakte
lesvoorbereidingen:
het begeleiden van groepjes tijdens een korte of
lange basiscursus (max 5 honden per groep) en/of
individuele begeleidingen.
Hierdoor zullen het inzicht in de methodiek en
het observatievermogen worden vergroot.
- Het bespreken vooraf en achteraf van de
lesvoorbereidingen en de
lessen/begeleidingen in de praktijk.
- Terugkomdagen, bestemd om de kennis, de
kennisoverdracht en het observatievermogen
verder te vergroten en de methodiek verder
uit te bouwen binnen gerichte
vervolgcursussen en begeleidingen.
Een zelfstandige hondenschool?
De motivatie van de meeste mensen die besluiten
om zelf een hondenschool te starten is: een
grote liefde voor honden en een even grote
interesse in hun gedragingen.
Velen realiseren zich echter tevoren niet, dat
je om een succesvolle school te kunnen draaien,
veel meer moet zijn dan alleen een
hartstochtelijk hondenliefhebber!
Een zelfstandige hondenschool betekent
zelfstandig ondernemerschap, zodat het
noodzakelijk is dat je tevens public relations
man of vrouw bent, directeur, manager,
boekhouder, organisator, secretaris of
secretaresse, planbureau en natuurlijk…
manusje-van-alles.
Vanuit de liefde voor honden is de hondenschool
vaak een activiteit die men ‘erbij’ wil gaan
doen, naast de normale activiteiten die het
brood op de plank brengen. Dit blijkt in de
praktijk niet altijd succesvol te zijn, zodat de
baten al snel niet meer opwegen tegen de kosten
en lasten en de nieuwe school wordt gestopt.
Een hondenschool vergt veel investeringen: heel
veel tijd, heel veel energie en zal aan een
aantal randvoorwaarden moeten voldoen!
Om daar – heel praktisch en zónder hondenemoties
– goed over na te denken, is het dan ook
raadzaam om je te realiseren hoeveel tijd en
energie je wilt en kunt besteden, hoe en
wanneer, wat je wel en niet kunt waarmaken (ook
tegenover jezelf!) en wat je precies wilt gaan
doen en bereiken. Zo kun je teleurstellingen
voor jezelf én je klanten voorkomen!
Investeren!
De opleiding Instructeur Roedelmethode is een
continu en erg intensief proces van leren en
bijleren. Dat houdt zeker niet op na het volgen
van de drie eerste opleidingsblokken!
Dat betekent, dat er steeds opnieuw heel veel
tijd gaat zitten in leren en bijleren, zonder
dat dit direct in positieve zin merkbaar is aan
de inhoud van je portomonaie.
Daar staat wel tegenover, dat de fascinatie voor
honden en hun gedrag, hun complexe en subtiele
hondentaal en de grote variatie in hoe de
individuele hond dat alles kan tonen zeker zal
groeien!
Verwacht niet dat je nieuwe hondenschool je snel
financiële rijkdom zal brengen. Maar… de rijkdom
die je als hondenliefhebber wél krijgt is enorm
en zal je respect voor het wezen hond alleen
maar vergroten!
Voor meer informatie:
roedelar@gmail.com of
info@cattledog-coach.nl
of
telefonisch
|
|
|